Jangan defrost ayam cara macam ni kalau tak nak keracunan, ramai buat benda ni

Jangan defrost ayam cara macam ni kalau tak nak keracunan, ramai buat benda ni

Jangan defrost ayam cara macam ni kalau tak nak keracunan, ramai buat benda ni. Kebiasaannya, kita pasti akan mengeluarkan lauk yang masih keras dari peti ais dan biarkan dalam singki sebelum memasaknya betul tak?

Tujuan kebanyakan orang membuat sebegitu adalah untuk melembutkan ayam, daging atau ikan terlebih dahulu supaya mudah bila nak masak nanti.

Namun, sebenarnya cara itu salah dan ia boleh menyebabkan keracunan makanan jika perut kita tidak tahan.

Baru-baru ini, seorang doktor berkongsi tentang bagaimana lauk di dalam singki itu boleh mengundang keracunan makanan telah mendapat perhatian ramai.

Lihat video penuh itu di bawah:

@drmalarss Kepada #teamMakMak di luar sana, please defrost ayam cara betul. Dah banyak sangat kes keracunan makanan lately ni 😩😩#celotehdrmalar #fypシ #fyp #defrost #defrosttiktok ♬ original sound – Celoteh Dr Malar

Ayam yang dah lembut jadi ‘pesta’ untuk bakteria membiak

Menerusi perkongsian daripada @drmalarss, kelihatan dia memberitahu bahawa cara yang selama ini digunakan untuk melembutkan lauk dari peti ais sebenarnya bahaya untuk kesihatan kita.

“Daging atau ayam yang lembut dan banyak air masuk, bila dia berada di luar dalam suhu bilik terutamanya lebih dari empat jam boleh menyebabkan keracunan makanan”

“Ayam yang lembut tu menjadi rumah atau pun pesta untuk kuman bakteria membiak dan beranak-pinak dekat situ,” katanya.

Antara kuman yang biasa melekat pada lauk itu adalah salmonella, E. coli dan banyak lagi. Sebab itu kadangkala anak kecil senang terkena cirit-birit walaupun tidak makan di kedai luar.

“Isteri saya biasa keluarkan ayam dari peti ais sebelum tidur. Pagi esoknya terus sarapan kat kedai, balik rumah simpan balik ayam tu” – Netizen

Ketika artikel ini ditulis, video berkenaan telah mendapat 1.2M tontonan, 86.3K tanda suka serta 1.6K komen di laman TikTok.

Rata-rata netizen turut berterima kasih di atas perkongsian Dr Malar yang sangat berguna dan selama ini ramai tidak tahu.

Jemaah Malaysia terkejut peniaga tarik tangan, rampas duit paksa beli barangnya di Madinah

‘Saya tukar daun kering jadikan duit’, kisah pemuda ini gemparkan satu Malaysia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *